Fjellfisken
↓Klikk↓
↓Se Foto i header↓

Børgefjell 28/7 - 04/8 2008

Dag 1. Været er strålende og vi, Tommy og Arnfinn er på vei inn i Børgefjell. Etter å ha blitt kjørt inn til Stekenjokk er vi i gang. Denne gangen skal vi gå over til Majavatn via Ranseren og Store Kjukkelen.
Kjenner etter kort tid med sekken på ryggen at formen er dårlig og at vi må bruke litt tid på å gå oss i form. Myggen er også som den bruker å være her inne, ganske så nærtagende. Etter noen timers gange er vi inne ved Saksinvatnet og slår leir. Her har det vært folk da det ligger noen fiskelik slengt i elva. Burde vel vært gravd ned.
Utpå kvelden kommer regnet styrtende ned og da er det godt å være i hus. Det blir tidlig kveld.

Dag 2. Neste dag er regn og vind borte og været så bra som det er mulig å få til. Kanskje ikke noe fiskevær men fint å være til. Turen går videre til innerenden av Saksin med tilhørende kaffepause før vi går videre over til Ranserbua der vi overnatter.
På kvelden tar vi med fiskestanga og rusler ned til Ranseren for å kaste litt sluk. Møter en del folk underveis som har fått noe fisk. Bittet er godt og to 700grammere må bøte med livet.

Dag 3. Fortsatt flott vær. Etter en god frokost med ørret og flesk går turen videre til Rotnan hvor vi etablerer leir. Fisket utpå kvelden er godt og vi er selvforsynt med fisk. Tommy slår til med ny fiskerekord på 780gram.

Dag 4. Etter frokost bærer det avgårde til Rainesklumpen 1450 m over havet. Fint å gå og etterhvert en utrolig utsikt mot både Susendalen,Kvigtind og Raentserenmehkhie.Turen går så videre mot Tjeavleresjaevrieh, ett passe stort vatn med dårlig med teltplass men vi finner da en liten flekk hvor teltet kan stå.

Dag 5. Turen går herfra videre mot Store Kjukkelvatnet, ett av de største vatnan i Børgefjell. Ser en svær reinflokk underveis. Det er varmt for dem også. Ankommer litt utpå kvelden og tar ett friskt bad i vatnet. Får en fisk i løpet av kvelden.

Dag 6. På tur videre møter vi en kar som går Norge på langs etappevis. Denne gang fra Majavatn til Saltfjellet. Vi kommer etterhvert til vatnet hvor vi finner en fin plass. Fisket er ok.

Dag 7. Det går etterhvert i brattere terreng forbi noen høge fjellskar. Høgt opp og langt ned igjen mot Nedre Rørskardvatnet hvor siste natta tilbringes. Her fikk vi mye smått som katta liker.

Dag 8. Vi går mot Majavatn og ut av Nasjonalparken. Passerer Kuvatnet og Sløkskardtjørnin underveis. Etterhvert er vi nede ved Tomasvatn og går til Majavatn hvor vi blir henta. Det har vært en utrolig fin tur med flott vær og nok fisk.

Saksinvatnet

Saksinvatnet.

Ranserbua

Avslapning ved Ranserbua.

Rotnan

Solnedgang på Rotnan.

Ørretrekord på Rotnan

Tommys nye ørretrekord 780gram.

Kvigtind Børgefjells Dronning

Kvigtind Børgefjells Dronning.

1420 gram tatt i --- vatnet

1420 gram tatt i --- vatnet.